Owlin haalt €200K aan startkapitaal op

11 DECEMBER 2012, AMSTERDAM
Samenvatting
Owlin, een real-time nieuwsanalyse en notificatie bedrijf heeft €200K aan startkapitaal opgehaald van NoRo Venture Capital. De één jaar oude startup heeft een innovatief real-time trend- en nieuwsdetectiesysteem ontwikkeld. Met hun technologie, die op de financiële sector en overheidsinstanties is gericht, hoeven gebruikers niet meer het nieuws te volgen. Relevant nieuws wordt namelijk rechtstreeks naar hun dashboard gepusht.
Uniek is dat de gebruiker real-time inzicht krijgt in hoe betrouwbaar en groot een nieuwsitem is online, hoe het zich verhoudt ten opzichte van ander nieuws, in welke landen er de meeste buzz is en wat bijvoorbeeld het sentiment is. Owlin voorziet de financiële sector en overheidsinstanties in de behoefte om als eerste complete en beslissende informatie te ontvangen waardoor ze beter geïnformeerd zijn en sneller kunnen reageren als bijvoorbeeld stakingen, hoge impact publiciteit of (lokale) rampen zich voordoen.

De investering is de tweede blijk van waardering voor het bedrijf. De één jaar oude startup was eerder al geselecteerd uit 354 startups wereldwijd om deel te nemen aan Rockstart.Accelerator in Amsterdam. Na de Demo Day toonden meerdere investeerders interesse. De startup heeft voor NoRo gekozen vanwege haar kennis en achtergrond in de financiële markten.

Owlin is een nieuwe manier om gebeurtenissen te detecteren, het web te analyseren en nieuws te ranken. Op het internet groeit het aantal invloedrijke blogs en editors met de dag. De grote reuzen in de nieuwsindustrie lopen achter op deze massa van niches. Owlin ordent al dit nieuws door miljoenen blogs en nieuws-sites continu te analyseren en door middel van complexe algoritmes belangrijke trends of breaking nieuws eruit te filteren. Door de editor uit het proces te halen en door op de juiste plekken te zoeken naar nieuws, kan Owlin sommige nieuwitems 10 tot 15 minuten sneller leveren dan dat Reuters of Bloomberg er over zouden kunnen schrijven.

Het is een droom die werkelijkheid wordt voor de twee oprichters, Richard Kraaijenhagen en Bas van Ooyen. De twee Friezen vonden op hun 20ste het opleidingstraject van de Hogeschool Leeuwarden niet snel genoeg gaan. Ze besloten samen te stoppen om full-time aan Owlin te werken. In datzelfde jaar werden ze al geselecteerd voor Rockstart.Accelerator uit 354 startups wereldwijd. Ze verhuisden naar Amsterdam en nog voordat ze het doorhadden waren ze aan het pitchen in volle zalen en aan het onderhandelen met durfkapitalisten. Deze steile leercurve smaakte naar meer.

Dat de oprichters talentvol zijn bewezen ze wederom tijdens hun road-trip naar Silicon Valley. Op het laatste moment besloten ze mee te doen met de TechCrunch Disprupt Hackathon in San Francisco. Binnen 24 uur wisten ze een applicatie te bouwen voor DropBox die zo goed werkte dat ze de eerste prijs binnensleepten voor het beste en meest innovatieve programma gebouwd voor DropBox.

Ondertussen hebben de oprichters Sjoerd Leemhuis aangetrokken als business developer. Leemhuis heeft al enkele jaren carrière gemaakt binnen de financiële sector als adviseur en projectleider. Verder breiden ze het team uit met senior developers en quants. De investering geeft ze genoeg runway om begin 2013 klanten aan te kunnen gaan sluiten.
Citaten
"Ik zie een hoop mogelijkheden met de data die Owlin verzameld. Dat ze hier real-time analyses over doen is in mijn ogen zeer waardevol." Werner Vogels - CTO & VP Amazon.com
"Real-time news is dé hot topic van het laatste jaar. Owlin speelt daar heel mooi op in met een krachtige tool die verder kijkt dan onze digitale neus lang is. Een veelbelovend idee voor een veelbelovende markt." Boris Veldhuijzen van Zanten - Co-founder The Next Web
"Er wordt in de wereld per dag meer nieuws gepubliceerd dan iemand in zijn leven ooit zou kunnen lezen. Owlin weet al deze data om te toveren tot iets waar gebruikers wat mee kunnen. Zulke innovaties en technologieën komen vaker uit kleine innovatieve bedrijven dan vanuit de corporates. Het bewijst maar weer welke waarde startups kunnen hebben." Oscar Kneppers - Founder Rockstart
"Owlin heeft de potentie om niet alleen een lokale held te worden. Het laat weer eens zien dat de start-up scene in Amsterdam rocking en springlevend is!" Michiel Verberg - CEO Whatser
"Vanuit mijn achtergrond was ik gewend aan trage en bureaucratische ontwikkel processen. Dit veranderde allemaal toen ik Bas & Richard ontmoette. De energie die ze hebben en de snelheid waarmee ze hun kennis toepassen is ongelooflijk. Het is geweldig om samen in een team te opereren." Sjoerd Leemhuis - Co-founder Owlin
Woordvoerders
Over Owlin

About the Company:

Founded in 2012 and based in Amsterdam, Owlin extracts actionable intelligence from social media and newswires around the web. In 2012 Owlin was selected out of 354 startups globally to be part of Rockstart's Accelerator program.

About the Team:

Richard Kraaijenhagen - Co-founder & Data Miner

Richard started his career at TwitterCounter and worked on the social statistics of Obama and Lady Gaga. In his own time he developed technology that scans written content from any website in 2 seconds and structures them in a way that deep analysis can be done. Realizing that he just built a very powerful tool, he decided that this had to be the beginning of his own company.

Bas van Ooyen - Co-founder & Artificial Intelligence

In his spare time, Bas contributes to many open source projects. He contributed code to FreeBSD and worked on code now used by NASA. Just before he started working full-time on Owlin, he made his living with another company and built high performance data clusters. He believes that nobody should control your news demand.

Sjoerd Leemhuis - Co-founder & Business Development

As a former ORMIT management trainee, Sjoerd worked in the finance sector as an advisor and project leader for several years. He was on the finance team of the biggest merger in the Netherlands in history (ABN Amro and Fortis). He leaves a promising and comfortable career behind for an entrepreneurial adventure. He thinks that (secretly) everyone wants to have his own business. He believes that it's up to the fast growing startups to get the world out of crisis.

About NoRo Venture Capital

Both partners of NoRo Venture Capital bring in more than 50 years of experience in the financial sector. They stimulate innovation by investing in a broad portfolio of high-tech startups with their fund. They both worked as traders for a while and therefore know how important it is to receive low latent, accurate and reliable news. They would use the Owlin news dashboard without doubt if they would still be trading.

persberichten